Arypiprazol – zastosowanie, skutki uboczne

Arypiprazol – sprzedawany pod marką Abilify, jest nietypowym lekiem przeciwpsychotycznym. Jest zalecany i przede wszystkim stosowany w leczeniu schizofrenii i choroby afektywnej dwubiegunowej. Inne zastosowania obejmują wyłączenie leczenie poważnych zaburzeń depresyjnych, zaburzeń typu tiki i drażliwości związanych z autyzmem. Zgodnie z przeglądem Cochrane dowody na ustnie schizofrenii nie są wystarczające do określenia wpływu na ogólne funkcjonowanie. Ponadto, ponieważ wiele osób wycofało się z badań leków przed ich ukończeniem, całkowita siła konkluzji jest niewielka.

Działania niepożądane obejmują zespół neuroleptyczny złośliwego układu nerwowego, zaburzenie ruchowe znane jako dyskineza późna oraz wysokie stężenie cukru we krwi u osób z cukrzycą. U osób w podeszłym wieku istnieje zwiększone ryzyko śmierci. Nie jest zatem to lek zalecany do stosowania u osób z psychozą z powodu otępienia. Istnieje prawdopodobny dowód szkodliwego wpływu na płód. Nie zaleca stosowania u kobiet karmiących piersią. Nie jest jasne, czy jest bezpieczny czy skuteczny u osób poniżej 18 roku życia.

Jest częściowym agonistą dopaminy. Arypiprazol został opracowany przez firmę Otsuka w Japonii. W Stanach Zjednoczonych firma Otsuka America prowadzi badania wspólnie z firmą Bristol-Myers Squibb. Od kwietnia 2013 r. do marca 2014 r. sprzedaż Abilify wyniosła prawie 6,9 ​​mld USD.

⇓ Zastosowania medyczne

Arypiprazol jest głównie stosowany w leczeniu schizofrenii lub choroby afektywnej dwubiegunowej.

Schizofrenia

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zatwierdziła doustną formę arypiprazolu w leczeniu ostrych zaostrzeń schizofrenii i leczenia podtrzymującego (zapobieganie nawrotom) w 2002 roku. Ocena ta opierała się na skuteczności wykazanej w 5 „odpowiednich i dobrze kontrolowanych” badaniach klinicznych, w tym 4 badaniach krótkoterminowych (4 lub 6 tygodni) wykazujących zmniejszenie objawów psychotycznych w ostrej fazie i 1 długoterminowym badaniu (26 tygodni) wykazujące zmniejszenie nawrotu w porównaniu z placebo.

Zezwolenie na dopuszczenie do obrotu zostało przyznane przez Europejską Agencję Leków w oparciu o wyniki tych samych badań oraz dodatkowe długoterminowe.

Przegląd Cochrane stwierdził, że arypiprazol jest podobny do innych typowych i nietypowych leków przeciwpsychotycznych w odniesieniu do potencjalnych korzyści dla chorych. W porównaniu z typowymi lekami przeciwpsychotycznymi, występują rzadziej pozaparamidalne działania niepożądane, ale większe zawroty głowy. W odniesieniu do innych nietypowych objawów, trudno jest określić różnice w negatywnych skutkach, ponieważ jakość danych jest słaba. Przegląd Lancet wykazał, że jest w środkowym zakresie 15 leków przeciwpsychotycznych wykazuje sie lepszą tolerancją w porównaniu z innymi lekami przeciwpsychotycznymi.

W przeglądzie Cochrane stwierdzono, że wysokie wskaźniki wycofania z badań klinicznych oraz brak danych dotyczących wyników dotyczących ogólnego funkcjonowania, zachowania, umieralności lub funkcjonowania poznawczego sprawiają, że trudno jest ostatecznie stwierdzić, że arypiprazol jest użyteczny w zapobieganiu nawrotowi choroby. Autorzy stwierdzili, że w ostrych epizodach psychotycznych arypiprazol powoduje korzyści w niektórych aspektach choroby. Światowa Federacja Stowarzyszeń Psychiatrii Biologicznej zaleca arypiprazol do leczenia ostrych zaostrzeń schizofrenii.

Narodowy Instytut na rzecz Doskonalenia Zdrowia i Opieki oferuje następujące zalecenia dotyczące leczenia farmakologicznego osób z ostrym epizodem psychozy.

Zaburzenie dwubiegunowe

Arypiprazol jest skuteczny w leczeniu ostrych maniakalnych epizodów choroby afektywnej dwubiegunowej u dorosłych, dzieci i młodzieży. Stosowany jako terapia podtrzymująca, jest użyteczny w zapobieganiu epizodom maniakalnym, ale nie jest przydatny w leczeniu depresji dwubiegunowej. Tak więc, często jest używany w połączeniu z dodatkowym stabilizatorem nastroju, jednakże, jednoczesne podawanie z stabilizatorem nastroju zwiększa ryzyko pozapiramidalnych efektów ubocznych.

Depresja

Arypiprazol jest skuteczny w leczeniu poważnego zaburzenia depresyjnego, jednakże istnieje większa liczba działań niepożądanych, takich jak przyrost masy ciała i zaburzenia ruchowe. Całkowite korzyści są małe i umiarkowane, a ich stosowanie nie wydaje się poprawiać jakości życia, ani funkcjonowania. Arypiprazol może oddziaływać z niektórymi lekami przeciwdepresyjnymi, zwłaszcza SSRI. Istnieją interakcje z fluoksetyną i paroksetyną oraz mniejsze interakcje z sertraliną, escitalopramem, citalopramem i fluwoksaminą które hamują CYP2D6 , dla których arypiprazol jest substratem. Inhibitory CYP2D6 zwiększają stężenie arypiprazolu do 2-3-krotności ich normalnego poziomu.

Autyzm

Dane krótkoterminowe (8 tygodni) wykazują zmniejszoną drażliwość, nadaktywność, nieodpowiednią mowę ale nie zmienia się zachowania. Działania niepożądane obejmują zwiększenie masy ciała, senność, drżenie i drżenie. Sugeruje się, aby dzieci i nastolatki były regularnie monitorowane podczas przyjmowania tego leku, aby ocenić, czy ta opcja leczenia jest nadal skuteczna po długotrwałym stosowaniu i czy objawy niepożądane pogarszają się. Potrzebne są dalsze badania, aby zrozumieć, czy ten lek jest użyteczny dla dzieci po długotrwałym użyciu.

Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne

W 2014 r. systematyczny przegląd stwierdził, że terapia dodatkowa z niską dawką arypiprazolu jest skuteczna w leczeniu zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, które nie poprawiają się tylko w przypadku SSRI. Wniosek opierał się na wynikach dwóch stosunkowo małych, krótkotrwałych badań, z których każdy wykazał poprawę objawów.

⇓ Skutki uboczne

U dorosłych skutki uboczne o częstości występowania większej niż 10% obejmują zwiększenie masy ciała, bóle głowy, pobudzenie lub niepokój, bezsenność i działania żołądkowo-jelitowe, takie jak nudności i zaparcia. Działania niepożądane u dzieci są podobne dodatkowo występuje także senność, zwiększony apetyt i zatkany nos. Może również wystąpić silne pragnienie zjedzenia posiłku czy pójścia sklepu.

Niekontrolowane ruchy, niepokój, drżenie i sztywność mięśni zostały opisane u dzieci i dorosłych, ale są rzadkie.

Przerwanie podawania leku

Brytyjska Narodowa Formuła zaleca stopniowe wycofywanie po zakończeniu leczenia anty-psychotycznego w celu uniknięcia ostrego zespołu odstawienia lub szybkiego nawrotu choroby. Joanne Moncrieff zasugerowała, że ​​proces odstawienia może być schizowo-mimetyczny, wywołując objawy podobne do schizofrenii, nawet u wcześniej zdrowych pacjentów, wskazując na możliwe farmakologiczne pochodzenie chorób psychicznych w jeszcze nieznanym odsetku pacjentów obecnie leczonych wcześniej lekami przeciwpsychotycznymi. Stwierdzono ograniczone dowody na poparcie tej hipotezy dla leków przeciwpsychotycznych innych niż klozapina.

Przedawkowanie

Dzieci i dorośli, którzy przedawkują lek zwykle objawy u nich manifestują się centralną depresję układu nerwowego, począwszy od łagodnego uspokojenia do śpiączki. Stężenia arypiprazolu i dehydroarypiprazolu w surowicy u tych pacjentów były podwyższone o 3-4 razy w porównaniu do normalnych poziomów terapeutycznych, ale do tej pory nie odnotowano zgonów.