Interwencja terapeutyczna związana z rozwojem dziecka autystycznego

Interwencja terapeutyczna związana z rozwojem dziecka autystycznego (RDI) jest oparta na rodzinie. Jest to rodzaj leczenia behawioralnego, zaprojektowanego w celu rozwiązywania podstawowych objawów autyzmu. Wspomniany model został opracowany przez psychologa, Stevena Gutsteina, Ph.D.. Model opiera się na teorii, że „dynamiczna inteligencja” jest kluczem do poprawy jakości życia osób z autyzmem. Doktor Gutstein określa dynamiczną inteligencję jako zdolność do myślenia w sposób elastyczny. Obejmuje to umiejętność doceniania różnych perspektyw, umiejętność radzenia sobie ze zmianami oraz integrowanie informacji pochodzących z różnych źródeł (na przykład zabytków i dźwięków).

Zastosowanie metody RDI ma na celu pomóc osobom z różnymi formami autyzmu w ich relacjach osobistych poprzez stopniowe wzmacnianie budowania połączeń społecznych. Obejmuje to zdolność do tworzenia przywiązania emocjonalnego i wymianę doświadczeń. Sześć podstawowych celów systemu RDI wygląda następująco:

– Budowanie bazy emocjonalnej: kształtowanie zdolności do uczenia się od emocjonalnych i subiektywnych doświadczeń innych ludzi.
– Tworzenie systemu koordynacji społecznej: kształtowanie umiejętności obserwacji i zachowania pewnych regulacji, aby móc dzięki temu skutecznie uczestniczyć w relacjach społecznych.
– Konstruowanie języka deklaratywnego: kształtowanie możliwości używania języka i komunikacji niewerbalnej w celu wyrażania ciekawości, zainicjowania interakcji, postrzegania danej akcji oraz uczucia i koordynacji z innymi ludźmi.
– Ćwiczenie elastycznego myślenia: kształtowanie zdolności do adaptacji i zmiany planów w zależności od okoliczności takiej zmiany.
– Budowanie relacyjnego systemu przetwarzania informacji: kształtowanie zdolności do umieszczania pewnych rzeczy w danym kontekście oraz uczenie rozwiązywania problemów, które nie mają jasnych rozwiązań.
– Tworzenie systemu myślenia w oparciu o doświadczenia z przeszłości: kształtowanie zdolności do przewidywania przyszłych możliwości w oparciu o doświadczenia z przeszłości.

Chociaż trening RDI generalnie jest przeznaczone do zastosowania go w domu, może być on również wykorzystywany przez nauczycieli w klasie szkolnej oraz przez terapeutów behawioralnych. Szkolenie rozpoczyna się zazwyczaj od tego, że rodzic lub inny opiekun dziecka uczestniczy w sesjach edukacyjnych, prowadzonych przez konsultanta RDI.

Certyfikowani konsultanci RDI działają na terenie USA, Kanady i wielu innych krajów. Alternatywnie, opiekunowie dzieci autystycznych mogą nauczyć się zasad BRI za pośrednictwem różnych książek.

Konsultant specjalizujący się w RDI może również szczegółowo ocenić interakcje danego dziecka z jego rodzicami lub nauczycielami. Na podstawie tych informacji, konsultant projektuje indywidualny plan nauczania, który zostanie dostosowany do konkretnego pacjenta. Obejmuje ona rozwijanie tych stylów komunikacyjnych, który będą najlepiej dostosowane do danego dziecka.

Początkowym celem strategii RDI jest zbudowanie „kierowanego uczestnictwa” w relacjach między rodzicami a dzieckiem, z dzieckiem jako „praktykantem poznawczym”. Gdy to uż nastąpi, rodzina przemieszcza się w kierunku kształtowania szeregu celów rozwojowych u dziecka autystycznego. Według doktora Gutsteina, proces ten ulepsza „połączenia neuronowe”, czyli poprawia funkcję mózgu.

Rodzice, nauczyciele i inni opiekunowie dzieci autystycznych mogą nadal stosować zasady RDI w codziennym życiu dziecka. Mogą oni wykorzystywać w tym celu techniki wzmocnienia pozytywnego, aby za ich pośrednictwem pomóc dziecku poprawić jego umiejętności społeczne, adaptacyjność i samoświadomość.

W fazie początkowej, RDI obejmuje pracę jeden-na-jednego między opiekunem a dzieckiem. W następnym etapie interwencji, dziecko zaczyna spędzać czas z każdym na podobnym poziomie rozwoju relacji. Stopniowo dodatkowe dzieci dołączyć do grupy. Z wytycznych, spotykają i grać w różnych ustawieniach. To pozwala im praktykować kształtowania i utrzymywania relacji w różnych kontekstach.

Jaki jest typowy przebieg sesji terapeutycznej RDI?

Rodzice lub opiekunowie dziecka autystycznego mogą zastosować różnorodne zestawy terapeutyczne, dostosowane do stopnia rozwoju swojego dziecka i odpowiednie dla rozmaitych sytuacji z jego codziennego życia. Na przykład, we wczesnych etapach kształcenia, rodzice mogą ograniczyć język mówiony, aby zachęcić dziecko do kontaktu wzrokowego i komunikacji niewerbalnej. Stopniowa realizacja tych celów sprawia, że zwiększają się określone zdolności dziecka.

Jaka jest historia RDI?

Doktor Gutstein rozwijał swój model inteligencji dynamicznej począwszy od 1990 roku. Uczył się, w jaki sposób małe dzieci zazwyczaj zostają włączane w świat relacji społecznych. Badacz sięgnął też do literatury naukowej, aby zbadać, w jaki sposób wczesne interakcje rodzic-dziecko mogą sprzyjać rozwojowi języka, myślenia i rozwoju emocjonalnego małego człowieka. Gutstein doszedł następnie do wniosku, że funkcjonowanie mózgu osób z autyzmem prowadzi do wytwarzania się u nich sztywnego i niezmiennego światopoglądu.

Ponadto, lekarz stwierdził, że trudności związane z przetwarzaniem informacji uniemożliwiają osobie z autyzmem prawidłowy rozwój „inteligencji dynamicznej”, czyli pewnej elastyczności myślenia, potrzebnej do stworzenia związku, zapewnienia sobie niezależności i osiągnięcia lepszej jakości życia.

Typowo rozwijające się dzieci budują swoją inteligencję dynamiczną poprzez prowadzenie stałej interakcji z udziałem swoich opiekunów i osób z ich najbliższego otoczenia – stwierdził lekarz. Ze względu na trudności z nawiązywaniem kontaktów społecznych, taki związek staje się ogromnie utrudniony u osób z autyzmem. Gutstein zaprojektował więc swój model RDI, aby pomóc w ten sposób rodzicom dziecka autystycznego w odbudowaniu swojego związku z wychowankiem w systematyczny, stopniowy sposób.

W 2001 roku, doktor Gutstein opublikował swoją pierwszą książkę na temat RDI w kontekście autyzmu oraz zespołu Aspergera. Od tamtej pory, specjalista napisał jeszcze kilka książek na temat RDI, w tym RDI Book (wydaną w roku 2009).

Jakie badania zostały przeprowadzone w celu ocenienia skuteczności RDI?

Do tej pory nie przeprowadzono niestety żadnych niezależnych badań, które zostałyby opublikowane w kontekście RDI. W 2007 roku, doktor Gutstein opublikował jednak pewien raport w czasopiśmie „Autism”. Stwierdził on, że uzyskał pozytywne rezultaty leczenia omawianą metodą w małej grupie szesnastu dzieci chorujących na zaburzenia autystyczne.

Gdzie mogę znaleźć więcej informacji na temat GDA?
RDIconnect jest oficjalną stroną internetową na temat RDI. Odwiedzenie strony zapewnia środki potrzebne do znalezienia konsultantów oraz umożliwia kontakt z innymi rodzinami, które używają terapii RDI.

Aby uzyskać więcej informacji i zasobów związanych z omawianym rodzajem terapii, proszę zapoznać się z naszym przeglądem leczenia, wideo-słowniczkiem oraz z naszym działem FAQ. Oferujemy również szereg zestawów narzędzi i zasobów, które są odpowiednio spakowane i przygotowane do pobrania za darmo (aby uzyskać do nich dostęp, należy kliknąć tutaj i tutaj). Należą do nich między innymi nasz zestaw studniowy dla rodzin, które mają dziecko z niedawno zdiagnozowanym autyzmem. Zgromadzenie tych zasobów stało się możliwe dzięki hojnemu wsparciu ze strony naszych rodzin, wolontariuszy i innych darczyńców, którym z tego miejsca pragniemy serdecznie podziękować.