Wczesne oznaki problemów z wątrobą

Wątroba jest ważnym organem, który jest niezbędny do utrzymania witalności i pełni zdrowia. Pomaga nam w trawieniu żywności, uwalnia nas od substancji toksycznych i wchłania ważne składniki odżywcze, których organizm potrzebuje do przetrwania. Jakie mogą być objawy, złego działania wątroby?

Niektórzy ludzie rodzą się z zaburzeniami czynności wątroby, a inni narażają się sami na uszkodzenie wątroby poprzez – szkodliwe substancje chemiczne, alkohol lub wirusy. Wczesne objawy zaburzenia czynności wątroby nie powinny być ignorowane. Oto niektóre z nich:

1. Zmiany skórne

Jednym z oczywistych problemów związanych z wątrobą są nagłe zmiany na skórze. Skóra ma tendencję do zmiany koloru i przybiera żółtawy odcień. Oprócz skóry żółkną również paznokcie lub palce. To dlatego, że wątroba nie uwalnia toksyny z organizmu prawidłowo i bilirubina zaczyna gromadzić się pod skórą.

2. Swędzenie lub wrażliwość skóry

Wczesne objawy zaburzenia czynności wątroby to także swędzące plamy na skórze, które stopniowo pogarszają się. Skóra jest zbyt wrażliwa na dotyk, łatwo przybiera stan zapalny i bardzo swędzi. Ważne jest, aby utrzymywać skórę cały czas odpowiednio nawilżoną, to pomaga złagodzić dyskomfort.

3. Zmiany w moczu i kale

Niektórzy ludzie, których wątroba nie działa prawidłowo zauważą różnicę, gdy idą do toalety. W niektórych przypadkach może to być zbyt ciemny kolor moczu. Chorzy błędnie myślą, że są po prostu odwodnieni. Niektórzy pacjenci z chorobą wątroby wkrótce zauważą także zmiany w stolcu, który może być blady, krwawy lub szary.

4. Ból i pęcznienie w jamie brzusznej

Zmiany w jamie brzusznej może dać wczesne sygnały problemów z wątrobą. Możemy odczuwać kurcze lub ból w dolnej części brzucha, które towarzyszą uczucia wzdęcia i ciśnienia w jamie brzusznej. Wraz z ewolucja choroby dochodzi do pogorszenia i choroba powoduje obrzęk. Obrzęk to gromadzenie się płynu w ścianie jamy brzusznej. Obrzęk może urosnąć do gigantycznych rozmiarów i wywrzeć nacisk na płuca, więc osoba może mieć trudności z oddychaniem.

5. Przewlekłe zmęczenie

Jeśli zaczynasz czuć się źle, bardzo często masz zawroty głowy, masz poczucie skrajnego osłabienia lub przewlekłego zmęczenia, to może być pierwszą oznaką kłopotów z wątrobą. W tym przypadku należy zwolnić tempo życia. Jeśli wystąpi uszkodzenie wątroby z innymi objawami, należy szukać natychmiastowej pomocy medycznej.